Affections, musical escrevivências and imagery repositioning: I am periphery! I am periphery!
DOI:
https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202538Keywords:
Images and Representations of the City, Urban Space, Ethnic-Racial Differentiation, Periphery, Affections, Musical Escrevivências, SalvadorAbstract
On the relationship between center and periphery there are differences in terms of imagery. The first is constituted by the idea of superiority, beauty, prestige and order, while the second is seen in the opposite way, corresponding to inferiority, dangerousness, disorder, ugliness etc. This idea is embodied in the sphere of affection, contributing to the establishment of the center as the target of affection while the periphery of aversion. Song texts have been a historical ally for repositioning the imagery about peripheries, pointing out and disseminating potentialities. In reality, they are true “writings” (“escrevivências”), a term coined by Conceição Evaristo to describe texts that combine writing and peripheral life experiences. Thus, this article proposes a reflection regarding the outskirts of Salvador based on an affective interpretation of musical writings, in which peripheral black composers appear as creating their own discourses to confront the center and fighting for an imaginary supported by affections that reflect respect and admiration.
Downloads
References
BLACKING, J. Música, cultura e experiência. Cadernos de Campo, v. 16, n. 16, p. 201-218, 2007.
CARRETEIRO, T. C. Sofrimentos sociais em debate. Psicologia USP, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 57-72, 2003.
CASTORIADIS, C. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
CHAUI, M. de S. Espinosa: uma filosofia da liberdade. São Paulo: Moderna, 1995.
COLLINS, P. H. Pensamento feminista negro: o poder da autodefinição. In: HOLLANDA, H. B. de (Org). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 271-312.
CONTIER, A. D. Edu Lobo e Carlos Lyra: o nacional e o popular na canção de protesto (os anos 60). Revista Brasileira de História, v. 18, n. 35, p. 13-52, 1998.
CORRÊA, R. L. A periferia urbana. Revista GEOSUL, v. 1, n. 2, p. 70-78, jan. 1986.
CUNHA JUNIOR, H. Espaço público, urbanismo e bairros negros. Curitiba: Appris, 2020.
ESPINOSA, B. de. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
EVARISTO, C. Becos da memória. 3. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2018.
FERNANDES, F.; SILVA, J. de S. e; BARBOSA, J. O paradigma da potência e a pedagogia da convivência. Revista Periferias, n. 1, 2018.
FUNDAÇÃO GREGÓRIO DE MATTOS. Salvador, cultura do dia: Curuzu, Salvador, 2002. Disponível em: http://www.culturatododia.salvador.ba.gov.br/vivendo-polo.php?cod_area =7&cod_polo=105. Acesso em: 20 nov. 2023.
GILROY, P. O Atlântico negro: modernidade e dupla consciência. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.
GONZALEZ, L. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 92/93, p. 69-82, 1988.
GUERREIRO, G. A trama dos tambores: a música afro-pop de Salvador. São Paulo: Editora 34, 2000.
HIKIJI, R. S. G.; CHALCRAFT, J. Gringos, nômades, pretos: políticas do musicar africano em São Paulo. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 65, n. 2, 2022.
HOOKS, B. Pertencimento: uma cultura do lugar. São Paulo: Elefante, 2022.
JODELET, D. Os processos psicossociais da exclusão. In: SAWAIA, B. (Org.). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis: Editora Vozes, 2001. p. 53-66.
KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LAPLANTINE, F.; TRINDADE, L. O que é imaginário. São Paulo: Editora Brasiliense, 1996.
LORDON, F. A sociedade dos afetos: por um estruturalismo das paixões. Campinas: Papirus, 2015.
MARTINS, A. Café Filosófico: um mundo onde conhecer é criar e afetar-se melhor. Youtube, Percy Reflexão, 24 out. 2014. Palestra realizada no dia 01 de julho de 2011. (Mesa “Café Filosófico”). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=17Lr4vJIDaA. Acesso em: 04 fev. 2023.
MASSEY, D. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
MOURA, N. de S. Atlas “o mundo desde o fim”: como cartografar o sertão?. In: SEMINÁRIO DE HISTÓRIA DA CIDADE E DO URBANISMO, 15, 2018, Rio de Janeiro. Anais do XV Seminário de História da Cidade e do Urbanismo. Rio de Janeiro: SHCU, 2018.
NASCIMENTO, A. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2016.
OGIEN, A. Uma concepção expandida de periferia. Revista Periferias, n. 2, 2018.
PATROCÍNIO, P. R. T. do. Favela, periferia e subúrbio, territórios da diferença. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABRALIC, 15, 2017, Rio de Janeiro. Anais do XV Congresso Internacional ABRALIC. Rio de Janeiro: ABRALIC, 2017.
REN, X. The peripheral turn in global urban studies: theory, evidence, sites. South Asia Multidisciplinary Academic Journal, n. 26, 2021.
SALES, J. M. S. Pode o subalternizado opinar? O desabafo de João do Vale e Zé Kéti no espetáculo teatral e musical Opinião. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPUR, 20, 2023, Belém. Anais do XX Encontro Nacional da Anpur. Belém: Anpur, 2023.
SEEGER, A. Etnografia da música. Cadernos de Campo, v. 17, p. 237-59, 1992.
SILVA, J. de S. e; BARBOSA, J. Favela: alegria e dor na cidade. Rio de Janeiro: Senac, 2005.
SILVA, M. V. da. Debaixo do “progréssio”: urbanização, cultura e experiência popular em João Rubinato e outros sambistas paulistanos. 2011. 287f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
SODRÉ, M. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. Petrópolis: Vozes, 1988.
SOUZA, N. S. Tornar-se negro. Ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Graal, 1983.
WACQUANT, L. Os condenados da cidade: estudos sobre marginalidade avançada. Rio de Janeiro: Editora Revan, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1) Authors who publish in RBEUR retain the rights to their work and assign to the journal the right to first publication, performed under the Creative Commons Attribution License that allows work to be shared and assures the recognition of authorship and of the original publication vehicle, to RBEUR.
2) Authors are free to assume additional contracts separately, for publication and non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), reaffirming the authorship and recognition of the original publication vehicle, to RBEUR.