Poetics of Archive as Urban Practices: Three Research Gestures in the Archive of the Photo-Documentation Laboratory Sylvio de Vasconcellos
DOI:
https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202039ptKeywords:
Archive, Photography, City, Technique, Everyday Life, Dismantle, DivertAbstract
This article presents three research gestures (enlarging, dismantling and diverting) undertaken at the photographic archive of the Sylvio de Vasconcellos Photo-Documentation Laboratory, in order to highlight aspects that have established a field of debate regarding city, technique and everyday life. This was engaged upon with sources from the Photo-Documentation Service in the School of Architecture at the Universidade Federal de Minas Gerais, chiefly from the years 1954 to 1964. The research gestures, as poetics, experimented with ways of “making the archive speak”. They also provoked sounds when they brought into discussion the ordinary life captured through photography, and the implications of this technical mediation in the practice of the city and in constructing representations and discourses. By penetrating the devices of the patrimonial archive and focusing on the historical plot surrounding the vernacular, these gestures have glimpsed critical updates of what was discarded, and are also urban practices to the extent that they establish other ways with which to see the city (or un-see it, in the terms of Manoel de Barros and Rita Velloso).
Downloads
References
AZOULAY, A. Potential history. Unlearning Imperialism. London; New York: Verso, 2019.
BARROS, M. Menino do mato. São Paulo: Alfaguara, 2013.
BARTHES, R. A preparação do romance. São Paulo: Martins Fontes, 2005. v. II. (Coleção Roland Barthes).
BARTHES, R. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. 7. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018. (Clássicos de Ouro).
BENJAMIN, W. O anjo da história. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
BENJAMIN, W. A obra de arte na época da possibilidade de sua reprodução técnica. In: Estética e sociologia da arte. Tradução: João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017a.
BENJAMIN, W. Pequena história da fotografia. In: Estética e sociologia da arte. Tradução: João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017b.
BRITO, J. G.; STRAMBI, A. O. Forros. Belo Horizonte: Escola de Arquitetura da Universidade de Minas Gerais, 1961. (Documentário Arquitetônico 4).
CADAVA, E. Words of light. Princeton: Princeton University Press, 1997.
CADAVA, E.; NOUZEILLES, G. The itinerant languages of photography. Princeton: Princeton University Press, 2014.
CARVALHO, V. C.; LIMA, S. F. Fotografia e cidade. São Paulo: Mercado de Letras: FAPESP, 1997.
CASTRIOTA, L.; ÂNGELO, C. As dimensões de um arquivo: recuperando um patrimônio moderno. In: CASTRIOTA, L. Arquitetura e documentação. Belo Horizonte: Annablume, 2011. p. 145-168.
CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
COLOMINA, B. Privacy and publicity: modern architecture as mass media. Cambridge: The MIT Press, 1996.
COSTA, E. A. Editorial. Cidade e cultura visual. Revista Urbana, Campinas, v. 9, n. 2, 2017a.
COSTA, E. A. Arquitetura e visualidade. São Paulo: Alameda, 2017b.
COSTA, E. A. Arquivo, poder, memória. São Paulo: Alameda, 2018.
DIDI-HUBERMAN, G. Images in spite of all. Chicago: The University of Chicago Press, 2008.
DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.
DIDI-HUBERMAN, G. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.
DIDI-HUBERMAN, G. Montagem, remontagem (do tempo). Tradução: Milene Migliano. Horizonte: Chão da Feira, 2016. (Coleção Cadernos de Leitura).
DIDI-HUBERMAN, G. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017a.
DIDI-HUBERMAN, G. Levantes. São Paulo: Editora Sesc, 2017b.
ESPADA, H.; ALONSO, A. Conflitos: fotografia e violência política no Brasil. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2018.
FARGE, A. O sabor do arquivo. São Paulo: EDUSP, 2017.
FONTCUBERTA, J. O beijo de Judas: fotografia e verdade. São Paulo: Gustavo Gili, 2010.
FONTCUBERTA, J. A câmera de Pandora: fotografia depois da fotografia. São Paulo: Gustavo Gili, 2012.
FONTCUBERTA, J. La furia de las imágenes: notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galáxia Gutenberg, 2016.
JACQUES, P.; BRITTO, F. Gestos urbanos. Salvador, Edufba, 2017.
JESUS, C. M. de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1983.
KNAUSS, P. O desafio de fazer História com imagens: arte e cultura visual. Artcultura, v. 8, n. 12, 2006.
KOSSOY, B. Fotografia e História. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.
MARQUEZ, R. Geografias portáteis: arte e conhecimento espacial. 2009. Tese (Doutorado) – Instituto de Geociências, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
MAZZONI, G. T.; MAZZONI, M. de C. Favelas. Belo Horizonte: Serviço Gráfico da Escola de Arquitetura da Universidade de Minas Gerais, 1961. (Documentário Arquitetônico 3).
MELLO, S. Apresentação. In: MAZZONI, G. T.; MAZZONI, M. de C. Favelas. Belo Horizonte: Serviço Gráfico da Escola de Arquitetura da Universidade de Minas Gerais, 1961. (Documentário Arquitetônico 3).
MENESES, U. B. de. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11-36, 2003.
MENEZES, I. P. de. Fazendas mineiras. Acervo Curt Lange Belo Horizonte: Escola de Arquitetura da UFMG, 1969. (Documentário Arquitetônico 6).
MORTIMER, J. Arquiteturas do olhar. Belo Horizonte: C/Arte, 2017.
MORTIMER, J. Pensar por imagens. In: JACQUES, P; PEREIRA, M. Nebulosas do pensamento urbanístico. Salvador: Edufba, 2018a.
MORTIMER, J. et al. O popular em disputa: em torno de Lina Bo Bardi e Celso Furtado (1959-1964). In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARQUITETURA E URBANISMO, 5., 2018, Salvador. Anais [...]. Salvador: Edufba, 2018b. v. 2, p. 3590-3606.
MORTIMER, J.; SÁ, A. Cidade, técnica, cotidiano: trajetórias de Aracy Esteve Gomes e Lina Bo Bardi em Salvador. In: ENANPUR, 2019, 18., Natal. Anais [...] Natal: ANPUR, 2019. Tema: Tempos em/de transformação – utopias.
MORTIMER, J; DRUMMOND, W. (org.). Entre imagem e escrita: Aracy Esteve Gomes e Salvador. Salvador: Edufba, 2020 [no prelo].
MOURA, M. I. P. Primeiras casas de Belo Horizonte. Belo Horizonte: Escola de Arquitetura da Universidade de Minas Gerais, 1961. (Documentário Arquitetônico 5).
NAVAS, A. M. Fotografia e poesia (afinidades eletivas). São Paulo: Ubu, 2018.
NOUZEILLES, G. Os restos do político ou as ruínas do arquivo. In: SOUZA, E. M. de; MIRANDA, W. M. (org.). Crítica e Coleção. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011.
NOUZEILLES, G. Arquitectura del fotolibro: escritura e imagen. Outra travessia: – revista de Literatura do Programa de Pós-graduação em Literatura da UFSC, Florianópolis, n. 21, 2016.
OLIVEIRA, S. O movimento de favelas de Belo Horizonte e o Departamento de Habitações e Bairros Populares (1956-1964). Revista Mundos do Trabalho, v. 4, n. 7, p. 100-120, jan.-jun. 2012.
PINHEIRO, C. de V.; MAZZONI, G. T.; MAZZONI, M. de C. Alpendres. Belo Horizonte: Serviço Gráfico da Escola de Arquitetura da Universidade de Minas Gerais, 1960. (Documentário Arquitetônico 1).
SCHIAVINATTO, I. L. F.; COSTA, E. A. Cultura visual e História. São Paulo: Alameda, 2016.
SOMARRIBA, M. M. G.; VALADARES, M. G.; AFONSO, M. R. Lutas urbanas em Belo Horizonte. Petrópolis: Vozes; Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro, 1984. 130 p.
STIERLI, M. Las Vegas in the rearview mirror: the city in theory, photography, and film. Los Angeles: Getty Publications, 2013.
STIERLI, M. Montage and the metropolis. Architecture, Modernity, and the Representation of Space. New Haven; London: Yale University Press, 2018.
VEIGA, J. J. A estranha máquina extraviada: contos. 13. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
VELLOSO, Rita. Modos de des-ver. Ou, a arquitetura experimentada depois da fotografia. Resenhas Online, São Paulo, ano 17, n. 194.03, fev. 2018. Available at: https://www.vitruvius.com.br/revistas/read/resenhasonline/18.194/6885. Viewed on: May 10, 2020.
VIDLER, A. The spatial uncanny. In: CASEBERE, J. James Casebere. Milano: Edizioni Charta: Sean Kelly Gallery, 2001.
WASNER, M. E. Pavimentação. Acervo Curt Lange Belo Horizonte: Serviço Gráfico da Escola de Arquitetura da Universidade de Minas Gerais, 1960. (Documentário Arquitetônico 2).
WISNIK, G. Dentro do nevoeiro. São Paulo: Ubu, 2019.
ZIMMERMAN, C. Modern architecture between photography and image. Beijing: Urban Environment Design, 2012a. p. 66-71.
ZIMMERMAN, C. Photography into building in postwar architecture: The Smithsons and James Stirling. Art History, v. 2, p. 270-287, 2012b. DOI: 10.1111/j.1467-8365.2011.00886.x.
ZIMMERMAN, C. Photographic architecture in the twentieth century. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1) Authors who publish in RBEUR retain the rights to their work and assign to the journal the right to first publication, performed under the Creative Commons Attribution License that allows work to be shared and assures the recognition of authorship and of the original publication vehicle, to RBEUR.
2) Authors are free to assume additional contracts separately, for publication and non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), reaffirming the authorship and recognition of the original publication vehicle, to RBEUR.